PENERAPAN MODEL TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKN PADA PESERTA DIDIK KELAS X MIPA 6 SMAN 3 BANDA ACEH TAHUN AJARAN 2018/2019

Authors

  • Ernayulis SMA Negeri 3 Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.5806/jh.v2i4.35

Keywords:

Tournament Model, Learning Outcomes, Team Games

Abstract

English: Team Games Tournament type cooperative learning model as a learning model that involves all students and group work, this learning model also requires students to compete through tournaments in games so that it will trigger to improve Civics learning outcomes. This study aims to determine the improvement of student learning outcomes in Civics through the Team Games Tournament learning model on the subject matter of Threats to National Integration. This research was conducted at SMAN 3 Banda Aceh, in class X MIPA 6 with a total of 34 students, consisting of 15 boys and 19 girls. This research uses a qualitative approach with the type of research is classroom action research, which is carried out in 2 cycles. Each cycle consists of 4 stages, namely: planning, implementation, observation, and reflection. Data analysis was carried out classically using the percentage formula. The results of data analysis show that: (1) Learning with the Team Games Tournament Model can complete student learning outcomes classically, namely 91.18%, meaning that 31 of 34 students have achieved mastery in learning from the KKM score of 76. (2) Learning with the Team Games Tournament model can also improve teacher skills. Based on the results of observations, the average implementation of learning by teachers reaches 96.55%. (3) Learning with the Team Games Tournament learning model can increase student activity. The results of the observation of student activities in cycle II reached 82.35% or as many as 28 students were active and focused in participating in learning in cycle II. Thus, learning with the Team Games Tournament model can increase student activities and complete their learning outcomes classically.

Bahasa: Model pembelajaran kooperatif tipe Team Games Tournament  sebagai model pembelajaran yang melibatkan seluruh peserta didik dan kerjasarna kelompok, model pembelajaran ini juga menuntut peserta didik untuk berkompetisi melalui turnamen dalam permainan sehingga akan memicu untuk memperbaki hasil belajar PPKn. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar PPKn peserta didik melalui model pembelajaran Team Games Tournament pada materi pokok Ancaman Terhadap Integrasi Nasional. Penelitian ini dilaksanakan di SMAN 3 Banda Aceh, di kelas X MIPA 6 dengan jumlah 34 orang peserta didik, yang terdiri dari 15 laki-laki dan 19 perempuan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas, yang dilakukan dengan 2 siklus. Setiap siklus terdiri dari 4 tahap, yaitu: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Analisis data dilakukan secara klasikal dengan menggunakan rumus persentase. Hasil analisis data menunjukan bahwa:(1) Pembelajaran dengan Model Team Games Tournament dapat menuntaskan hasil belajar siswa secara klasikal yaitu 91,18%, artinya 31 dari 34 orang peserta didik telah mencapai ketuntasan dalam belajar dari nilai KKM yaitu 76. (2) Pembelajaran dengan model Team Games Tournament juga dapat meningkatkan keterampilan guru. Berclasarkan hasil observasi, rata-rata keterlaksanaan pembelajaran oleh guru mencapai 96,55%. (3) Pembelajaran dengan Model pembelajaran Team Games Tournament dapat meningkatkan aktivitas siswa. Untuk hasil observasi aktivitas peserta didik pada siklus II mencapai 82,35% atau sebanyak 28 orang siswa telah aktif dan fokus dalam mengikuti pembelajaran pada siklus II. Dengan demikian, pembelajaran dengan model Team Games Tournament dapat meningkatkan aktivitas peserta didik dan menuntaskan hasil belajar mereka secara klasikal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2014) Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: refika Aditama.

Azhari, B., & Fajri, I. (2021). Distance learning during the COVID-19 pandemic: School closure in Indonesia. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1-21.

Budimansyah, D. (2009). Inovasi Pembelajaran Project Citizen. Bandung: Program Studi PKn SPSUPI.

Budimansyah, D. dan Karim Suryadi. (2008). PKn dan Masyarakat Multikultural. Bandung : Program Studi PKn SPS UPI.

Fajri, I. (2019). Pengaruh Model Project Citizen Dalam Meningkatkan Learning And Innovation Skills Siswa Di SMA Negeri 10 Fajar Harapan Banda Aceh. ETD Unsyiah.

Fajri, I., Ar, K., Prajana, A., Yusran, & Sanusi. (2020). Peningkatan Keterampilan 4C Melalui Model Pembelajaran Berbasis Portofolio. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 4(2), 371–380.

Fajri, I., Suryadi, K., & Anggraeni, L. (2021). Pembelajaran kelas terbalik selama pandemi covid-19: sebuah tinjauan sistematis review dari bukti empiris. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(3), 870-880.

Fajri, I., Yusuf, R., & Ruslan, R. (2019, May). Project citizen Learning Model in Developing Civic Disposition of High School Students through the Subject of Pancasila Education Citizenship. In International Conference on Early Childhood Education (pp. 393-403).

Fajri, I., Yusuf, R., Maimun, B. A., & Sanusi, Y. (2020). Innovation model of citizenship education learning in the 21st-century skill-learning environment of students in Aceh. Innovation, 7(16), 2020.

Greenstein, L. M. (2012). Assessing 21st century skills: A guide to evaluating mastery and authentic learning. Corwin Press.

Ismawati, F. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (Cups) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Curiosity Siswa pada Pelajaran Fisika (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Kirmizi, Ö. (2015). The influence of learner readiness on student satisfaction and academic achievement in an online program at higher education. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 14(1), 133-142.

Liu, Y., Zhao, G., Ma, G., & Bo, Y. (2014). The effect of mind mapping on teaching and learning: A meta-analysis. Standard Journal of Education and Essay, 2(1), 17-31.

Long, D. J., & Carlson, D. (2011). Mind the map: How thinking maps affect student achievement. Networks: An Online Journal for Teacher Research, 13(2), 262-262.

Luqman, L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Project Citizen untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 2(1), 44-59.

Maimun, M., Sanusi, S., Rusli, Y., & Muthia, H. (2020). Internalisasi Nilai-nilai Karakter Kebangsaan Melalui Literasi Budaya dan Kewarganegaraan di Sekolah Menengah Atas (SMA) Kota Banda Aceh. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 8-15.

Morocco, C. C., Aguilar, C. M., & Bershad, C. J. (2010). Supported literacy for adolescents: Transforming teaching and content learning for the 21st century. John Wiley & Sons.

Muhlisin, A. (2012). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA terpadu berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) dengan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Division (STAD) tema polusi udara. Journal of Research and Educational Research Evaluation, 1(2).

Rahayu, G. D. S., & Setiyadi, R. (2018). Penerapan model project citizen dalam upaya meningkatkan kecerdasan ekologis. Mimbar Sekolah Dasar, 5(1), 31-42.

Ridayani, R., Fajri, I., & Yusuf, R. (2021). Application of Project Citizen Learning Model: Descriptive Analysis of 21st Century Skills of High School Students. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(3), 789-800.

Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Teaching and learning 21st century skills: Lessons from the learning sciences. A Global Cities Education Network Report. New York, Asia Society, 10.

Sarhangi, F., Massoumy, M., Ebadi,., Mazhari, S., Rahmani, A., & Raisifar, A. (2011). Effect of Concept Mapping Teaching Method on Critical Thingkin Skills of Nurshing Student. Irania Journal of Critical Care Nursing, Vol. 4, No. 3, pp. 145150.

Saylendra, N. P. (2017). Peningkatan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Project Citizen. Civics: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1).

Smarabawa, I. G. B. N., Arnyana, I. B., & Setiawan, I. G. A. N. (2013). Pengaruh model pembelajaran sains teknologi masyarakat terhadap pemahaman konsep biologi dan keterampilan berpikir kreatif siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1).

Suwarno, W. (2006). Dasar-dasar ilmu pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ulfah, N. S., & Hamid, S. I. (2017). Project Citizen Model in Civic Learning to Improve Students Critical Thinking Skills (Doctoral dissertation, Indonesia University of Education).

UU RI No 20 tahun (2003).Tentang Sistim Pendidikan Nasional (SISDIKNAS). Jakarta : Sinar Grafika.

Valdez, A. V., Lomoljo, A., Dumrang, S. P., & Didatar, M. M. (2015). Developing critical thinking through activity-based and cooperative learning approach in teaching high school chemistry. International Journal of Social Science and Humanity, 5(1), 139.

White, T. K., Whitaker, P., Gonya, T., Hein, R., Kroening, D., Lee, K., ... & Hayes, E. (2009). The use of interrupted case studies to enhance critical thinking skills in biology. Journal of microbiology & biology education, 10(1), 25-31.

Yusuf, R., & Handi, D. (2011). Pendidikan dan investasi sosial. Alfabeta.

Yusuf, R., Hayati, E., & Fajri, I. (2019, October). Meningkatkan Literasi Digital Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Model Project Citizen. In Prosiding Seminar Nasional “Reaktualisasi Konsep Kewarganegaraan Indonesia” (Vol. 1, pp. 185-200). Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan.

Yusuf, R., Sanusi, S., Razali, R., Maimun, M., Putra, I., & Fajri, I. (2020). Tinjauan literasi budaya dan kewargaan siswa SMA se-Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 91-99.

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Ernayulis. (2021). PENERAPAN MODEL TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKN PADA PESERTA DIDIK KELAS X MIPA 6 SMAN 3 BANDA ACEH TAHUN AJARAN 2018/2019. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(4), 22-37. https://doi.org/10.5806/jh.v2i4.35